Eppur si muove

Uporno dokazujemo da griješe oni koji kažu: Naša publika ne kupuje putem interneta.
 
U to su nas pokušavali uvjeriti početkom 2017. godine u HNK Split, a u proljeće iste godine u ZKM-u. Nekoliko mjeseci poslije isto su tvrdili u Kerempuhu i Gavelli u vrijeme dok smo platformu Mojekarte uvodili kod njih.
 
Svima njima pričali smo o našim sasvim drugačijim iskustvima u INK Pula, HNK u Šibeniku, Pula Film Festivalu...
 
Nisu htjeli ni čuti i čvrsto su stajali na svojem: Naša publika ne kupuje putem interneta. Vi to ne razumijete! Sve su to stariji ljudi i nije to za njih. Oni te nove stvari ne kuže.
 
Prošao je prvi mjesec, prošao je drugi. Brzo je istekla sezona i započele su pripreme za novu.
 
Pa ako već imate program za sezonu 2017/18, stavite barem ulaznice u prodaju, ne košta vas ništa, nagovarali smo. Dok su kazalište i blagajna zatvoreni, a ekipa naodmoru, sigurno će neko zaviriti na vašu internetsku stranicu, govorili smo. Vidjet će da su vam predstave otvorene, a ulaznice u prodaji pa će možda isprobati novi način kupnje. Siguran je i jako je jednostavan.
 
No hajde, neka vam bude. Napravite, ali sve to skupa je bez veze jer naša publika ionako ne kupuje ulaznice putem interneta.
 
OK. Dobili smo barem pristanak da probamo, mada su kazališta unaprijed znala da od svega toga neće biti ništa te da je osuđeno na neuspjeh. Bez velikih očekivanja i
najava, bez 'presica' i fotografa otvorili smo internetske dućane za prodaju ulaznica.
 
Prošli su srpanj i kolovoz. U rujnu kazališta su opet otvorila vrata, a djelatnici upalili svoja računala.
 
Provjerite molim podatke prodaje jer ovo tu što gledam nije mi baš logično. Wow, pa tko bi to pomislio. Ovo je naprosto nevjerojatno. Nikad ne bih ni pomislila da će netko kupiti kartu za naše kazalište putem interneta. Pa to se nikada nije događalo. Neki su ljudi oduševljeni i pitaju nas hoće li i dalje tako ostati.
 
To su samo neki od odaziva. Duboko u sebi ljudi još uvijek ne vjeruju novim tehnologijama, a stereotipi u njihovim glavama gadna su stvar. Toliko gadna da ponekad ne vjeruju vlastitim očima. Jer to što vide naprosto ne može biti istina, jer ne da mozak. Ali brojke su brojke i ako prodaja putem interneta raste iz mjeseca u mjesec, onda je to tako. Bez ikakvog marketinga. Jednostavno je činjenica.
 

Dok neki vodeći djelatnici u kulturi već godinama - odmaknuti od sadašnjice - sjede u svojim foteljama, realnost se strahovito brzo mijenja. Tableti, pametni telefoni, društvene mreže, informacije u svako vrijeme i na svakom koraku, internet... Sve to je izmijenilo način života, izmijenilo je lifestyle.
 
Nekoj novoj publici koja će tražiti ulaznice za kazalište već 'sutra' ne pada na pamet stajati u redu ispred blagajne. Ne pada im na pamet čak ni da krenu do blagajne. To je stvar za starije, ali ne i za njih jer jednostavno nije kul. Publika sutrašnjice je publika koja se rodila s pametnim telefonom u rukama. Publika koja komunicira društvenim mrežama. Gledatelji sutrašnjice neki su novi klinci - publika s ugrađenim genomom digitalnog svijeta, a to iz korijena mijenja principe i modele prodaje kakve smo poznavali u prošlosti.
 
Rijeka, listopad 2018.