SUVREMENI TREND: BRENDIRANE INTERNETSKE TRGOVINE

Ako je prije desetak godina još i bilo moguće raspravljati o smislu i učincima internetske prodaje ulaznica i sumnjati u sve, a prije svega u sam smisao takve prodaje, danas su stvari puno jasnije. Na početku putovanja kroz treće desetljeće milenija pogled u retrovizor je zanimljiv, ali i poučan.


Prisjetimo se nekih razmišljanja iz onih vremena:

  • Publika neće nikada razumjeti, a kamoli prihvatiti te nove tehnologije.
  • Posjetitelji žele osobni kontakt i zbog toga radije kupuju ulaznice na našoj blagajni.
  • Internet je stvar za tehnološke zanesenjake, dok za neku normalnu publiku to nije.
  • Ljudi su nepovjerljivi i ne žele plaćati putem interneta jer se jednostavno boje.
  • Mnogi kupci ni nemaju bankovnu karticu pa na našoj blagajni radimo pretežno s gotovinom.
  • Naši posjetitelji većinom su stariji ljudi i ne koriste internet.

Nekadašnja mišljenja i komentari o internetskoj prodaji iz današnje su perspektive pogrešna, mogli bi reći čak i smiješna. Ali s druge strane treba priznati da je u ta vremena bilo jako teško prognozirati što će nam donijeti brzi razvoj telekomunikacija i kakve će sve promijene donijeti internet u naše svakodnevne živote. Pristup internetu danas je moguć na gotovo svakom koraku, a to ujedno znači dostupnost do informacija uvijek i skoro svugdje. S pametnim telefonom u rukama povezani smo, ili ako želite 'on line' 24 sata dnevno, a to je, želimo li to priznati ili ne, u mnogočemu izmijenilo naš način života. Izmijenilo je naš životni stil, a kao posljedica toga promijenile su se i naše želje, očekivanja, potrebe i zahtjevi.

Mada nas nove tehnologije prate na svakom koraku i koristimo ih intuitivno i bez razmišljanja o tome što sve se krije u njihovom zaleđu, ljudi duboko u sebi još uvijek nemaju povjerenje u njih. Predrasude u našim glavama gadna su stvar. Toliko gadna da često sumnjamo čak u ono što naše oči vide. Nekako ne vjerujemo da je sve to što vidimo istinito jer nam mozak ne dozvoljava da to prihvatimo. Ali brojke su brojke, a one ne lažu.

Ako prodaja putem interneta raste doslovno na mjesečnoj razini onda to nije jeftini marketinški trik nego činjenica koju treba prihvatiti i o njoj razmišljati. Dinamika porasta internetske prodaje ulaznica, kakvoj svjedočimo u zadnjih nekoliko godina, za sve je nas koji se profesionalno bavimo tim područjem jasan pokazatelj da internet postaje marketinški i prodajni put broj jedan. Također, još nikada u prošlosti nismo bili svjedocima tako očite dominacije nekog prodajnog kanala poput ove koja se sada događa s internetom. No, otvara se pitanje kako dugo će još biti tako?

Mobilna tehnologija, a s njom i suvremena mobilna rješenja postaju jako ozbiljan konkurent internetu i velika je vjerojatnost da ćemo ubrzo biti svjedoci novoj velikoj promjeni. Naime, nisu daleko vremena u kojima će kupci većinu kupnji ulaznica, ali ne samo njih, napraviti putem svojeg pametnog telefona. Sumnjate u to? Ne biste trebali, jer sumnjali ste i da će internetska prodaja pobijediti u borbi s klasičnim prodajnim mjestima pa pogledajte sada što se dogodilo i kakav je rezultat! Sada više nemaju samo najveće kulturne ustanove svoju internetsku trgovinu za prodaju ulaznica već i svako manje kazalište pa čak i kino.


Rijeka, siječanj 2020.
Zoran Bistrički, savjetnik za e-poslovanje